Το Ράλλυ Ακρόπολις είναι ο μοναδικός διεθνής αγώνας του μηχανοκίνητου αθλητισμού που διεξάγεται στην Ελλάδα κι ένας από τους παλαιότερους παγκοσμίως. Πρωτοξεκίνησε το 1952 ως Ράλι ΕΛΠΑ, μετονομάστηκε σε Ράλλυ Ακρόπολις την επόμενη χρονιά και από το 1956 είναι ενταγμένος στο ετήσιο αγωνιστικό καλεντάρι της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA).
Ο εθνικός μας αγώνας πραγματοποιείται κυρίως στους σκονισμένους και κακοτράχαλους χωματόδρομους της ορεινής Στερεάς Ελλάδας, συνήθως κατά τη διάρκεια του καυτού ελληνικού καλοκαιριού. Το Ράλλυ Ακρόπολις είναι γνωστό παγκοσμίως ως ένας εξαιρετικά σκληρός αγώνας για οδηγούς και αυτοκίνητα. Πολυνίκης της διοργάνωσης με 5 καρό σημαίες είναι ο αδικοχαμένος σκωτσέζος οδηγός Κόλιν ΜακΡέι και στην κατηγορία των κατασκευαστών η Ford με 17.
Οι αγώνες αυτοκινήτου στην Ελλάδα που είχαν ξεκινήσει δειλά-δειλά στα μέσα της δεκαετίας του 1920 με πρωτοβουλία της Ελληνικής Λέσχης Περιηγήσεων και Αυτοκινήτου (ΕΛΠΑ, μέλος της FIA από το 1928) διακόπηκαν, όπως ήταν φυσικό, τη δεκαετία του 1940, κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και του επακολουθήσαντος Εμφυλίου Πολέμου στην Ελλάδα.
Στις αρχές του 1951 μία παρέα φίλων του αυτοκινήτου απευθύνθηκαν στην ΕΛΠΑ και ζήτησαν την επανέναρξη της αγωνιστικής δράσης. Στις 30 Νοεμβρίου της ίδιας χρονιάς δόθηκε η εκκίνηση του «Ελληνικού Ράλι» κάτω από την Ακρόπολη. Τα 10 αυτοκίνητα που συμμετείχαν στον αγώνα, αφού διάνυσαν 1.923 χιλιόμετρα υπό συνεχή βροχή, τερμάτισαν ύστερα από 43 ώρες στην Κηφισιά με νικητή τον Πέτρο Περατικό που οδηγούσε ένα Fiat 1400. Ήταν ο πρώτος αγώνας μεταπολεμικός αγώνας αυτοκινήτου στην Ελλάδα.
Τον Ιανουάριο του 1952 ο τότε αντιπρόεδρος της ΕΛΠΑ Απόστολος Νικολαίδης πρότεινε τη διεξαγωγή ενός αγώνα ράλι υπό την αιγίδα της. Το Ράλι ΕΛΠΑ ξεκίνησε από τα Γιάννινα την 1η Μαΐου της ίδιας χρονιάς με τη συμμετοχή 19 αυτοκινήτων και τερματισμό τη Φιλοθέη, όπου οι διαγωνιζόμενοι πήραν μέρος και σ’ έναν αγώνα διεξιοτεχνίας. Νικητής αναδείχθηκε ο Τζώνυς Πεσμαζόγλου με ένα οκτακύλινδρο Chevrolet και συνοδηγό τον Νίκο Παπαμιχαήλ. Το Ράλι ΕΛΠΑ ήταν ο πρόγονος του Ράλυ Ακρόπολις.
Στις 19 Νοεμβρίου 1952, κατά τη διάρκεια του διοικητικού συμβουλίου της ΕΛΠΑ, ο Απόστολος Νικολαΐδης έριξε την ιδέα της διεθνοποίησης του αγώνα και της μετονομασίας του σε Ράλλυ Ακρόπολις. Η πρότασή του έγινε αποδεκτή και στις 29 Μαΐου 1953 κάτω από τον ιερό βράχο της Ακρόπολης δόθηκε η εκκίνηση του πρώτου Ράλλυ Ακρόπολις με τη συμμετοχή 26 αυτοκινήτων (19 με ελληνικά πληρώματα και 7 με ξένα).
Τα αυτοκίνητα έπρεπε να διανύσουν μία απόσταση 1.720 χιλιομέτρων σε ασφάλτινους και χωμάτινους δρόμους στην ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά μόλις 6 είδαν την καρό σημαία του τερματισμού στην Αθήνα. Νικητής αναδείχθηκε ο Νίκος Παπαμιχαήλ με Jaguar και συνοδηγό τον Σπύρο Δημητράκο. Το «Ακρόπολις» από την πρώτη του κιόλας διοργάνωση έδειξε τον σκληρό χαρακτήρα του και άρχισε να χτίζει μεθοδικά τη φήμη του.
Δεν πέρασαν πολλά χρόνια και το 1956 εντάχθηκε στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) και άρχισε να γίνεται ευρύτερα γνωστό στους διαγωνιζόμενους και στους φίλους του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Με τις δύσκολες και «σφιχτές» ειδικές διαδρομές του, κέρδιζε σταθερά χρόνο με το χρόνο φήμη και δημοσιότητα, προσελκύοντας τα μεγαλύτερα ονόματα και τα καλύτερα αυτοκίνητα κάθε εποχής.
Το 1970 εντάχθηκε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (πρώτα στο IMC και μετέπειτα στο WRC), κερδίζοντας περαιτέρω αίγλη με τη μοναδικότητα του χαρακτήρα του. Το 2014, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και των προβλημάτων που αντιμετώπιζε η ΕΛΠΑ, το Ράλλυ Ακρόπολις υποβιβάστηκε και εντάχθηκε και πάλι στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι. Το 2019 και το 2020 δεν έγινε, αλλά από το 2021 επανήλθε στη φυσική του θέση ως αγώνας του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι, αφού η ελληνική κυβέρνηση κατανόησε τη σημασία που έχει για την προβολή της χώρας μας στο εξωτερικό.
Το 65ο Ράλλυ Ακρόπολις διεξάχθηκε από τις 9 έως τις 12 Σεπτεμβρίου 2021.
Οι νικητές του Ράλλυ Ακρόπολις
Νίκες ανά οδηγό
Οδηγός |
Νίκες |
Έτος |
Κόλιν ΜακΡέι |
5 |
1996, 1998, 2000, 2001, 2002 |
Βάλτερ Ρερλ |
3 |
1975, 1978, 1983 |
Μίκι Μπιαζιόν |
3 |
1988, 1989, 1993 |
Κάρλος Σάινθ |
3 |
1990, 1994, 1997 |
Σεμπαστιάν Λεμπ |
3 |
2005, 2008, 2012 |
Μπγιορν Βάλντεγκαρντ |
2 |
1977, 1979 |
Άρι Βατάνεν |
2 |
1980, 1981 |
Γιούχα Κάνκουνεν |
2 |
1986, 1991 |
Μάρκους Γκρόνχολμ |
2 |
2006, 2007 |
Βάλτερ Σοκ |
2 |
1956, 1960 |
Όιχεν Μπέρινγκερ |
2 |
1962, 1963 |
Ζαν-Λικ Τεριέ |
2 |
1970, 1973 |
Καγιετάν Καγιετάνοβιτς |
2 |
2015, 2017 |
Τζώνυς Πεσμαζόγλου |
1 |
1955 |
Νίκος Παπαμιχαήλ |
1 |
1953 |
Πέτρος Παπαδόπουλος |
1 |
1954 |
Ζαν-Πιερ Εσταζέ |
1 |
1957 |
Λουίτζι Βιλορέζι |
1 |
1958 |
Βόλφγκανγκ Λέβι |
1 |
1959 |
Έρικ Κάρλσον |
1 |
1961 |
Τομ Τράνα |
1 |
1964 |
Καρλ-Μάγκνους Σκογκ |
1 |
1965 |
Μπενγκτ Σέντερστρεμ |
1 |
1966 |
Πάντι Χόπκερκ |
1 |
1967 |
Ρότζερ Κλαρκ |
1 |
1968 |
Πάουλι Τοϊβόνεν |
1 |
1969 |
Οβε Άντερσον |
1 |
1971 |
Χόκαν Λίντμπεργκ |
1 |
1972 |
Χάρι Κάλστρομ |
1 |
1976 |
Μισέλ Μουτόν |
1 |
1982 |
Στιγκ Μπλόμκβιστ |
1 |
1984 |
Τίμο Σάλονεν |
1 |
1985 |
Μάρκου Άλεν |
1 |
1987 |
Ντιντιέ Οριόλ |
1 |
1992 |
Άρις Βωβός |
1 |
1995 |
Ρίτσαρντ Μπερνς |
1 |
1999 |
Μάρκο Μάρτιν |
1 |
2003 |
Πέτερ Σόλμπεργκ |
1 |
2004 |
Μίκο Χίρβονεν |
1 |
2009 |
Σεμπαστιάν Οζιέ |
1 |
2011 |
Γιάρι-Μάτι Λάτβαλα |
1 |
2013 |
Κρέιγκ Μπριν |
1 |
2014 |
Ραλφς Σιρμάσις |
1 |
2016 |
Μπρούνο Μαγκαλιάες |
1 |
2018 |
Κάλε Ροβάνπερα |
1 |
2021 |
Νίκες ανά Κατασκευαστή
Κατασκευαστής |
Νίκες |
Έτος |
Ford |
17 |
1966, 1968, 1977, 1979, 1980, 1981, 1993, 1997, 2000, 2001, 2002, 2003, 2006, 2007, 2009, 2015, 2017 |
Lancia |
7 |
1958, 1983, 1987, 1988, 1989, 1991, 1992 |
Subaru |
5 |
1994, 1996, 1998, 1999, 2004 |
Citroën |
4 |
2005, 2008, 2011, 2012 |
Mercedes-Benz |
4 |
1956, 1960, 1962, 1963 |
Opel |
3 |
1954, 1955, 1975 |
Alpine-Renault |
3 |
1970, 1971, 1973 |
Peugeot |
3 |
1985, 1986, 2014 |
Audi |
2 |
1982, 1984 |
Volvo |
2 |
1964, 1965 |
Fiat |
2 |
1972, 1978 |
Škoda |
2 |
2016, 2018 |
Toyota |
2 |
1990, 2021 |
Datsun |
1 |
1976 |
Volkswagen |
1 |
2013 |
Jaguar |
1 |
1953 |
Ferrari |
1 |
1957 |
Auto Union |
1 |
1959 |
Saab |
1 |
1961 |
Mini Cooper |
1 |
1967 |
Porsche |
1 |
1969 |