Πολιτική
Μαρινάκης: Την Τρίτη η προκήρυξη για 250 διασώστες στο ΕΚΑΒ – Σε 6 νησιά οι πρώτοι μοτοσικλετιστές
Κατά τη σημερινή ενημέρωση συντακτών ο Κυβερνητικός Εκπροσώπος Παύλος Μαρινάκης επεσήμανε ότι Τρίτη (18.07.23) θα δημοσιευτεί η προκήρυξη για την πρόσληψη 250 διασωστών του ΕΚΑΒ, τονίζοντας πως σε εξέλιξη είναι το σχέδιο για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και ειδικότερα του ΕΚΑΒ, καθώς ήδη 191 άτομα από τις Ένοπλες Δυνάμεις βρίσκονται σε νησιά, ενώ σε έξι νησιά (Σύρο, Μύκονο, Νάξο και Σαντορίνη, Ρόδο, Πάρο) και δηλώνοντας πως μία από τις πρώτες και κεντρικότερες προτεραιότητες της κυβέρνησης και προσωπική δέσμευση του πρωθυπουργού είναι η βελτίωση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και ιδιαίτερα η αναδιάρθρωση του ΕΚΑΒ.
Ο Παύλος Μαρινάκης ανέφερε τις 3 πρώτες πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί μέσα σε τρεις εβδομάδες:
- 191 άτομα από τις Ένοπλες δυνάμεις, με ειδική εκπαίδευση, βρίσκονται ως πληρώματα ασθενοφόρων με βάση την ΠΝΠ, σε συνολικά 61 νησιά και δυσπρόσιτες περιοχές.
- Σε έξι νησιά με πολύ υψηλή τουριστική κίνηση (Σύρο, Πάρο, Νάξο, Μύκονο, Σαντορίνη και Ρόδο) έχουν φτάσει ήδη μοτοσικλετιστές προκειμένου να συνδράμουν παρεμβαίνοντας άμεσα σε περιστατικά.
- Αύριο, ανεβαίνει στην πλατφόρμα της 1ης ΥΠΕ, προκήρυξη για την πρόσληψη 250 ατόμων για πληρώματα ΕΚΑΒ στην Αττική.
Αναλυτικά η εισαγωγική Τοποθέτηση του Κυβερνητικού Εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη
Καλό μεσημέρι και καλή εβδομάδα.
Ολοκληρώνεται σήμερα η διαβούλευση για το νομοσχέδιο που αφορά στην κατάργηση των περιορισμών στην διευκόλυνση της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού και το οποίο θα τεθεί προς ψήφιση εντός της επόμενης εβδομάδας .
Το σχέδιο νόμου που έχει τεθεί προς διαβούλευση δεν διευρύνει το δικαίωμα ψήφου.
Απλώς αίρει τους περιορισμούς που είχαν τεθεί το 2019, για να εξασφαλιστεί η απαιτούμενη κοινοβουλευτική πλειοψηφία, ώστε όσες Ελληνίδες και όσοι Έλληνες μένουν στο εξωτερικό και είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους να μπορούν να ψηφίζουν από τον τόπο μόνιμης κατοικίας τους.
Θα μπορούσε οποιαδήποτε Ελληνίδα και οποιοσδήποτε Έλληνας που κατοικεί στο εξωτερικό, να πάρει ένα αεροπλάνο για παράδειγμα, και να έρθει στην Ελλάδα για να ασκήσει το εκλογικό του δικαίωμα. Αυτό που προβλέπει το νομοσχέδιο είναι ότι οι συμπολίτες μας αυτοί μπορούν να ψηφίζουν από τον τόπο που διαμένουν μόνιμα, μια πρακτική που εφαρμόζεται και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
Η ιστορική αυτή ευκαιρία έχει δημιουργήσει ένα πρωτοφανές κύμα εκδηλώσεων υποστήριξης από τους Έλληνες σε όλο τον κόσμο. Εκατοντάδες χιλιάδες Ελληνίδες και Έλληνες έχουν δημιουργήσει ένα ψήφισμα σε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα συγκεντρώνοντας υπογραφές, ενώ Ελληνικές Κοινότητες, Οργανώσεις Ελλήνων, Σωματεία και Σύλλογοι από όλο τον κόσμο υπογράφουν ανοικτή επιστολή που ζητά την άρση των περιορισμών και την διευκόλυνση της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού.
Ελπίζουμε πως και οι πολιτικές δυνάμεις που είχαν στηρίξει ακριβώς την ίδια διάταξη και το 2021 θα δείξουν συνέπεια και θα ανταποκριθούν σε ένα πάγιο αίτημα όλων των Ελλήνων του εξωτερικού.
Θα ήταν ένα θετικό μήνυμα να δούμε όλες τις πολιτικές δυνάμεις να στηρίζουν αυτό το νομοσχέδιο, παρότι η χθεσινή ανακοίνωση τη Ελληνικής Λύσης φέρνει επίπλαστα προσκόμματα για να μην το πράξει, σε μια άνευ προηγουμένου αναδίπλωση.
Είναι αυτονόητο δικαίωμα των Ελλήνων, από όπου κι αν βρίσκονται, να συμμετέχουν στα πολιτικά δρώμενα της πατρίδας τους, να έχουν φωνή και να μπορούν να τη χρησιμοποιήσουν.
Και αυτός είναι ο στόχος αυτού του νομοσχεδίου. Να μην αποκλείσουμε ξανά, καμία Ελληνίδα και κανέναν Έλληνα που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους από όσα γίνονται στην πατρίδα τους.
Η ευθύνη όλων των βουλευτών και των πολιτικών δυνάμεων είναι μεγάλη. Είναι καθήκον όλων τους να συμβάλλουν στη νομοθέτηση αυτής της εμβληματικής μεταρρύθμισης.
Να μην κλείσουμε τα μάτια σε ένα αυτονόητο αίτημα των Ελλήνων όλου του κόσμου.
Μια από τις πρώτες και κεντρικότερες προτεραιότητες της Κυβέρνησης και προσωπική δέσμευση του Πρωθυπουργού είναι η βελτίωση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και ιδιαίτερα η αναδιάρθρωση του ΕΚΑΒ.
Για το ζήτημα του ΕΚΑΒ σας αναφέρω συνολικά 3 πρώτες πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί μέσα σε τρεις εβδομάδες:
- 191 άτομα από τις Ένοπλες δυνάμεις, με ειδική εκπαίδευση, βρίσκονται ως πληρώματα ασθενοφόρων με βάση την ΠΝΠ, σε συνολικά 61 νησιά και δυσπρόσιτες περιοχές.
- Σε έξι νησιά με πολύ υψηλή τουριστική κίνηση (Σύρο, Πάρο, Νάξο, Μύκονο, Σαντορίνη και Ρόδο) έχουν φτάσει ήδη μοτοσικλετιστές προκειμένου να συνδράμουν παρεμβαίνοντας άμεσα σε περιστατικά.
- Αύριο, ανεβαίνει στην πλατφόρμα της 1ης ΥΠΕ, προκήρυξη για την πρόσληψη 250 ατόμων για πληρώματα ΕΚΑΒ στην Αττική.
Είναι αυτονόητο ότι θα συνεχίσουμε με ταχύτητα προκειμένου να υλοποιήσουμε το σύνολο των δεσμεύσεών μας προς τους Έλληνες πολίτες.
Οι προηγούμενες ημέρες λόγω του καύσωνα ήταν ιδιαίτερα δύσκολες. Παρ’ όλα αυτά ο κρατικός μηχανισμός ήταν σε πλήρη ετοιμότητα τόσο για την πρόληψη όσο και για την αντιμετώπιση ζητημάτων.
Μόνο το Σάββατο η Πυροσβεστική κλήθηκε να αντιμετωπίσει 46 δασικές πυρκαγιές, τις οποίες έθεσε υπό έλεγχο χωρίς να επεκταθούν σε κατοικημένες περιοχές.
Όπως ενημερώνει η Ανεξάρτητη Αρχή Επιθεώρησης Εργασίας υπήρξαν καταγγελίες για περιπτώσεις που η Υπουργική Απόφαση όριζε την παύση εργασιών και αυτό δεν τηρήθηκε.
Ανταποκρίθηκαν αμέσως κλιμάκια ελεγκτών που ήταν σε επιφυλακή ανά την Ελλάδα, έγιναν οι απαιτούμενες ενέργειες και έγινε εφαρμογή της εγκυκλίου, φτάνοντας και στην επιβολή προστίμων.
Παράλληλα, σοβαρά προβλήματα δεν υπήρξαν ούτε στο δίκτυο διανομής ηλεκτρικού ρεύματος. Φυσικά το φορτίο ήταν αυξημένο λόγω καύσωνα, ωστόσο όλα κύλησαν ομαλά.
Καθώς ενημερωνόμαστε από την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία πως το κύμα καύσωνα θα συνεχιστεί και αυτή την εβδομάδα, ο κρατικός μηχανισμός θα συνεχίσει να βρίσκεται σε επιφυλακή.
Θα υπάρχει συνεχής ενημέρωση από την Πολιτική Προστασία για τις συνθήκες του καύσωνα και τα μέτρα αντιμετώπισής του, επομένως όλοι οι πολίτες και ιδιαιτέρως όσοι ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες να ακολουθούν πιστά τις οδηγίες των αρχών για την ασφάλειά τους.
Σήμερα ο Πρωθυπουργός μεταβαίνει στις Βρυξέλλες προκειμένου να συμμετάσχει στη Σύνοδο Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Κοινότητας Χωρών Λατινικής Αμερικής και Καραϊβικής.
Από την Τετάρτη 19 Ιουλίου ο Πρωθυπουργός θα συνεχίσει τις επισκέψεις του σε Υπουργεία και θα βρεθεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
ΦΙΛ. ΠΑΝΤΑΖΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, πολύς θόρυβος ξέσπασε από την πρόσφατη αναφορά του Πρωθυπουργού σε κάποιες υποχωρήσεις όσον αφορά τις διαπραγματεύσεις με την Τουρκία, με φόντο και την προσφυγή στη Χάγη. Μπορείτε να μας διευκρινίσετε σε τι ακριβώς μπορεί να αφορούν αυτές οι υποχωρήσεις;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να πούμε, καταρχάς, και νομίζω ότι είναι κάτι που είναι σημαντικό να συμφωνήσουμε όλοι ότι η επανεκκίνηση των συζητήσεων με την Τουρκία, η επιστροφή στη φάση του διαλόγου είναι μία θετική εξέλιξη για τη χώρα. Και ακόμα πιο σημαντικό είναι ότι η Ελλάδα εισέρχεται σε αυτή τη διαδικασία, στο πλαίσιο των τριών αξόνων, όπως τους περιέγραψε ο Πρωθυπουργός, πιο ισχυρή από ποτέ. Η Ελλάδα επί των ημερών του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι πιο ισχυρή αμυντικά, διπλωματικά, με βάση τις διεθνείς της Συμφωνίες, με βάση τη θέση της και όσα έχει καταφέρει τα τελευταία χρόνια. Ο Πρωθυπουργός είπε το αυτονόητο, επανέλαβε μία διαρκή, μία πάγια ελληνική θέση, η οποία ισχύει από το 1975, από τα χρόνια του Κωνσταντίνου Καραμανλή. Η διαφορά μας, η μόνη διαφορά μας με την Τουρκία και η οποία θέλουμε να διευθετηθεί, στη βάση του Διεθνούς Δικαίου, είναι ο καθορισμός ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας. Εφόσον, λοιπόν, φθάσουμε εκεί, γιατί δεν είμαστε ακόμα εκεί, -γιατί για να φθάσουμε στο σημείο αυτό πρέπει η Τουρκία να κάνει σημαντικά βήματα- τότε, ναι, ελπίζουμε να υπάρχει μία απόφαση, η οποία θα συνεπάγεται εκατέρωθεν υποχωρήσεις από τις αρχικές θέσεις της διαπραγμάτευσης. Όμως, όπως το τόνισε στη συνέντευξή του ο Πρωθυπουργός, θα μιλήσουμε με όρους, οι οποίοι, προφανώς, θα είναι συμβατοί με την υπεράσπιση των εθνικών μας συμφερόντων.
Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, συνεχίζοντας το ερώτημα του συναδέλφου, θα ήθελα να σας κάνω μία ερώτηση, λίγο σημειολογική, εάν μου επιτρέπετε. Ο Πρωθυπουργός στη συνέντευξή του δεν μίλησε για μοναδική διαφορά, μίλησε για τη μεγάλη διαφορά. Αυτό σηματοδοτεί, κατά την άποψη της Κυβέρνησης, αλλαγή από τη θέση που είπατε ή όχι; Και αν θέλετε, μπορώ να σας διαβάσω και το απόσπασμα.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχω και εγώ το απόσπασμα. Είναι σαφές ότι η μόνη διαφορά, το είχε πει ο Πρωθυπουργός σε πάρα πολλές του τοποθετήσεις, το επανέλαβε και μετά στις διμερείς συναντήσεις που είχε, είναι ο καθορισμός των θαλασσίων ζωνών, όμως έχει πει πάρα πολλές φορές ο Πρωθυπουργός και το ’πε και στη συγκεκριμένη συνέντευξη και στη συνέντευξη Τύπου στην τελευταία Σύνοδο Κορυφής ότι το γεγονός ότι υπάρχει μόνο αυτή η διαφορά, δεν σημαίνει ότι για άλλα πολύ σημαντικά ζητήματα δεν πρέπει να είμαστε σε επικοινωνία, σε συνεννόηση και σε διμερείς συναντήσεις με την Τουρκία. Υπάρχουν πάρα πολλά οικονομικά θέματα, οι οικονομικές συμφωνίες μεταξύ των δύο κρατών, ζητήματα πολιτικής προστασίας, η συζήτηση για το πολύ σημαντικό και σοβαρό ζήτημα του μεταναστευτικού, άρα, λοιπόν, το ένα δεν αποκλείει το άλλο. Είναι ξεκάθαρο ποια είναι η διαφορά μας με την Τουρκία και είναι και μία διαχρονική, το επαναλαμβάνω, εθνική θέση, η επίλυσή της στη βάση του Διεθνούς Δικαίου. Επαναλαμβάνω, απαντώντας ξανά και στην προηγούμενη ερώτηση, δεν είμαστε ακόμα εκεί, εμείς θέλουμε μία τέτοια επίλυση, πρέπει, όμως, η Τουρκία να κάνει σημαντικά βήματα, για να φθάσουμε σε αυτό το σημείο.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να επιμείνω και εγώ με τη σειρά μου στα ερωτήματα των συναδέλφων. Επειδή ακούσαμε τον Πρωθυπουργό να μιλάει για τη σημαντικότερη γεωπολιτική διαφορά και έχουν υπάρξει φωνές κριτικής, όσον αφορά τη σύνδεση αυτής της συζήτησης με το Διεθνές Δίκαιο. Με το αν είναι στη βάση, με γνώμονα το Διεθνές Δίκαιο ή αν συνεχίζει η χώρα τη στρατηγική που είχε εδώ και δεκαετίες. Και θα ’θελα, δευτερευόντως, να ρωτήσω και αναφορικά με τις δηλώσεις του Τούρκου Προέδρου για τη δυτική Θράκη και το ζήτημα με τους Μουφτήδες, που από την πλευρά του ο Πρωθυπουργός απέφυγε να δώσει δημόσιες δηλώσεις και εσείς αντιδράσατε με μία κυβερνητική διαρροή στο Αθηναϊκό Πρακτορείο. Υπάρχει απάντηση στα όσα δήλωσε ο κύριος Ερντογάν;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, να ξεκινήσω από το δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, για να μην υπάρχουν και παρερμηνείες σε ζητήματα που διαχρονικά τίθενται από την τουρκική πλευρά. Ο Έλληνας Πρωθυπουργός ούτε συζήτησε, ούτε θα μπορούσε να συζητήσει και είναι ξεκάθαρο αυτό, θέλω να καταστεί σαφές, ζητήματα που αφορούν Έλληνες πολίτες ή ζητήματα που άπτονται της ελληνικής κυριαρχίας. Αυτό είναι σαφές. Στο πρώτο σκέλος της ερώτησής σας νομίζω ότι έχει αποδείξει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, στην πράξη ότι υπηρετεί με πάρα πολύ μεγάλη αφοσίωση και αποτελεσματικότητα τις πάγιες ελληνικές θέσεις. Το είπα και στις δύο προηγούμενες ερωτήσεις ποια θεωρούμε ότι είναι η διαφορά μας προς επίλυση με την Τουρκία, δεν είμαστε ακόμα εκεί και πιστεύουμε στην επίλυσή της αυτή στη βάση του Διεθνούς Δικαίου, με την προσφυγή δηλαδή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Είναι μία διαρκής, διαχρονική ελληνική θέση, την οποία υπηρετεί με πάρα πολύ μεγάλη αφοσίωση, χωρίς καμία διάθεση υποχώρησης στις εθνικές θέσεις και η ελληνική Κυβέρνηση και προσωπικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Και το κυριότερο που θέλω να πω, ξέρετε μίλησε πολλές φορές ο Πρωθυπουργός, έχοντας δείξει στην πράξη, για τον πατριωτισμό της ευθύνης, εκεί νομίζω ότι πρέπει να μείνουμε και να τον υπηρετήσουμε όλοι, ο καθένας βέβαια κάνει τις επιλογές του, να αφήσουμε τις κορώνες, οι οποίες δεν βασίζονται σε κανένα δεδομένο και βάζουν και πολλές φορές τη χώρα και σε μία διαδικασία που δεν βρίσκεται. Η χώρα μας είναι πολύ πιο ισχυρή, είναι πολύ πιο αυτόνομη ενεργειακά, έχει καταφέρει και έχει συνάψει τις πιο σημαντικές συμφωνίες των τελευταίων δεκαετιών, έχει οχυρωθεί αμυντικά, έχει εξοπλιστεί και θα συνεχίσει σε αυτήν την κατεύθυνση. Να είναι όλοι οι Έλληνες πολίτες βέβαιοι για αυτό.
ΠΑΝ. ΜΙΧΟΣ: Ο Πρωθυπουργός την Πέμπτη, σε συνέντευξή του στον ΣΚΑΪ, μίλησε για μια τολμηρή ατζέντα. Την ίδια έκφραση επανέλαβε χθες ο Υπουργός Εξωτερικών στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ. Θα ήθελα να ρωτήσω, τι μπορεί να περιλαμβάνει αυτή η τολμηρή ατζέντα; Η Ελληνική Δημοκρατία δεν θέτει υπόψη τρίτων ζητήματα κυριαρχίας ή κυριαρχικών δικαιωμάτων. Ποια είναι αυτή η ριζοσπαστική προσέγγιση, που, ενδεχομένως, δεν γνωρίζουμε και θα φέρει την ανατροπή στις …(δεν ακούγεται) και στα ελληνοτουρκικά; Και αν μου επιτρέπετε, να παντρέψω κάτι για το αν πιστεύετε αν υπάρχει καλή πίστη από την Τουρκία όταν ο Πρόεδρος Ερντογάν λέει δεν θα χρησιμοποιήσουμε τα F16 εναντίον της Ελλάδας, αλλά είναι γνωστό όπως το ατύχημα με τον σμηναγό Ηλιάκη η οι υπερπτήσεις που γινόντουσαν μέχρι πέρυσι, γινόντουσαν από τουρκικά F16. Ευχαριστώ πολύ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όπως έχει πει πολλές ο Πρωθυπουργός, χωρίς να είμαστε αφελείς και να εφησυχάζουμε, δείχνουμε μία θετική διάθεση σε αυτή τη νέα φάση. Μένει, όμως, να το δούμε στην πράξη. Η διατύπωση αυτή για τα F16 είναι σημαντική, γιατί ουσιαστικά δικαιώνει πλήρως τη θέση του Έλληνα Πρωθυπουργού, όπως είχε διατυπωθεί και στην ομιλία του στο Κογκρέσο και είναι ένας πάρα πολύ σημαντικός όρος. Έχουμε, όμως, πάρα πολλά βήματα να κάνουμε σε αυτή την κατεύθυνση, καθώς το συγκεκριμένο σκέλος αφορά έμμεσα -είναι σημαντικό- τη χώρα. Ως προς το επίπεδο των συζητήσεων και το τι έχουμε να δούμε με τη γείτονα χώρα, τους επόμενους μήνες, το περιέγραψε ο Πρωθυπουργός στη συνέντευξή του μετά τη Σύνοδο Κορυφής και μετά τη διμερή συνάντηση που είχε με τον Τούρκο Πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Μίλησε για τρεις άξονες συζητήσεων. Ο ένας είναι η προσπάθεια για την επίλυση της διαφοράς μας με την Τουρκία, χωρίς να βάζουμε κανένα άλλο ζήτημα μέσα, για να είμαστε σαφείς για ακόμη μία φορά.
Από εκεί και πέρα, όμως, υπάρχουν άλλα ζητήματα τα οποία μπορούν να συζητηθούν στο πλαίσιο των διμερών σχέσεων των δύο χωρών, όχι στο πλαίσιο επίλυσης κάποιας άλλης διαφοράς. Δεν μπαίνει στο τραπέζι κάποια άλλη διαφορά. Το λέμε και το ξαναλέμε. Όπως είπα και πριν υπάρχουν πολλά θέματα, όπως ζητήματα πολιτικής προστασίας. Μάλιστα, ο πρόσφατος σεισμός και η ανταπόκριση των Ελλήνων και της πολιτείας έδειξαν και την ελληνική αλληλεγγύη. Και πολλά άλλα σημαντικά θέματα, τα οποία, στο πλαίσιο των διμερών σχέσεων, θα υπάρχουν στο τραπέζι, όπως τα περιέγραψε ακριβώς ο Πρωθυπουργός και επανέλαβε με πάρα πολύ μεγάλη σαφήνεια και ο Υπουργός Εξωτερικών, ο κ. Γεραπετρίτης.
ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ζητήσατε να μην υπάρχουν κορώνες οι οποίες δεν στηρίζονται σε κάποια πραγματική βάση. Θέλω να ρωτήσω: Η Κυβέρνηση αναμένει κάποιες αντιδράσεις από το εσωτερικό της Νέας Δημοκρατίας, με αφορμή αυτή τη συζήτηση που έχει αρχίσει με την Τουρκία με προοπτική οι δύο χώρες να προσφύγουν στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Οι ενημερώσεις αυτές αφορούν το Κυβερνητικό έργο, ωστόσο θα σας απαντήσω ότι με δεδομένο ότι ο Πρωθυπουργός επανέλαβε, όπως είπα και πριν, μία θέση που εξέφρασε πρώτος, εκφράστηκε το 1975 από τον ιδρυτή της Νέας Δημοκρατίας, τον εθνάρχη τον Κωνσταντίνο Καραμανλή και έχει αποδείξει η Νέα Δημοκρατία σε όλες τις μεγάλες στιγμές της Ιστορίας ότι είναι απολύτως συμπαγής. Υπηρετούμε αυτή τη θέση εδώ και πάρα πολλές δεκαετίες και δεν υπάρχει κανένα τέτοιο θέμα από αυτό το οποίο εκφράζετε ή κάποια τέτοια ανησυχία.
ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Να σας αλλάξω λίγο θέμα. Είστε ικανοποιημένοι από τις προσφορές που έκαναν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, όσον αφορά στην προσπάθεια μείωσης των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εδώ και πάρα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα και η Ελλάδα και όλη η παγκόσμια κοινότητα αντιμετωπίζει μια πολύ μεγάλη, μια ακόμα πολύ μεγάλη εισαγόμενη κρίση, την πληθωριστική κρίση, η οποία έχει πάρα πολλές επιμέρους εκφάνσεις, είτε αφορά την ενέργεια, είτε αφορά τα τρόφιμα, είτε ένα άλλο επιμέρους είναι το ζήτημα των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Και σε αυτό το επιμέρους θέμα η Κυβέρνηση έδειξε αντανακλαστικά. Επενέβη, όπως ορίζει ο Νόμος, και στο μέτρο του δυνατού έγιναν κάποιες επαφές, επανήλθαν οι εταιρείες με κάποιες προτάσεις. Κανένας δεν μπορεί ούτε να πανηγυρίζει, ούτε να λέει για οποιοδήποτε επιμέρους ζήτημα ότι μπορεί να είναι απόλυτα ικανοποιημένος όσο ακόμα υφίσταται θέμα πληθωρισμού και ακρίβειας. Εμείς αυτό που θέλουμε να πούμε και δεν αναφέρομαι μόνο στο θέμα των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, ότι μιλάμε με πράξεις. Και αυτό το αντιλαμβανόμαστε ως καθήκον μας απέναντι στους πολίτες. Ξέρετε, όταν ξεκίνησε το ζήτημα της ακρίβειας στην Ενέργεια, όπου εκλήθησαν αρχικά οι πολίτες να πληρώσουν χωρίς να τους αναλογεί καμία από αυτές τις αυξήσεις στην πραγματικότητα, κανένας δεν περίμενε ότι η Ελλάδα θα δρούσε πρώτη από όλες τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης. Κανένας δεν περίμενε, ειδικά αυτοί που όλα τα χρόνια μιλούσαν για φορολόγηση των υπερκερδών, για φορολόγηση του πλούτου, ότι θα έρθει πρώτη η Ελλάδα να εφαρμόσει έναν μηχανισμό που θα φέρει άμεσα αποτελέσματα και θα φτάσει στο σημείο να καλύψει, ως είχε καθήκον, πολύ μεγάλο μέρος των αυξήσεων που έφτασε μέχρι και το 90% στα τιμολόγια τα οικιακά και το 100% στα κοινωνικά τιμολόγια. Στη συνέχεια με τα τρόφιμα, που για μένα είναι κάτι το οποίο πρέπει να συνεχίσει και συνεχίζει και μας απασχολεί καθημερινά με όλα τα εργαλεία τα οποία έχουμε εφαρμόσει. Το “market pass”, το «Καλάθι του νοικοκυριού», το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους. Και βέβαια και οι πολύ εντατικοί έλεγχοι που έπρεπε να γίνουν ακόμα πιο εντατικοί. Τίποτα από όλα αυτά δεν λύνει από μόνο του το πρόβλημα. Και δεν υπάρχει σημείο, όσο υφίσταται ακόμα πληθωρισμός, ναι βαίνει μειούμενος, ναι στο θέμα των τροφίμων είμαστε κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, τίποτα, όμως, δεν πρέπει να μας εφησυχάζει. Εμείς θα συνεχίζουμε να εργαζόμαστε σε αυτή την κατεύθυνση. Θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε το σύνολο των ζητημάτων που απασχολούν την κοινωνία και με βάση τις δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας και με τα εργαλεία τα οποία μας δίνει η ελληνική οικονομία, αλλά και δίνονται και συνολικά στην Κυβέρνηση θα συνεχίσουμε να κινούμαστε, χωρίς να αφήσουμε κανέναν πολίτη απροστάτευτο.
Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Πλέον, στα πιο σοβαρά διεθνή fora γίνεται κανονικά συζήτηση, ανοιχτά πλέον, για περιορισμό της απληστίας. Η Κυβέρνηση πώς σκοπεύει να αντιμετωπίσει αυτό το ζήτημα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αναφέρθηκε διεξοδικά και ο Πρωθυπουργός στην τελευταία του συνέντευξη. Το έχουμε πει σε όλους τους τόνους και το είπε και ο Υπουργός Οικονομικών στη Βουλή πως όσο βλέπουμε ότι αποκλιμακώνεται ο πληθωρισμός και αίρονται σε επιμέρους εκφάνσεις του αιτίες που οδήγησαν στο παρελθόν στην αύξηση των τιμών, εκεί είναι που πρέπει οι ελεγκτικοί μηχανισμοί να τρέξουν με ακόμα μεγαλύτερες ταχύτητες και αυτή είναι και η επιθυμία και η πρόθεση και φαίνεται με την εντατικοποίηση των ελέγχων. Είναι αλήθεια, λοιπόν, ότι οι έλεγχοι, αυτή τη στιγμή, πρέπει να παίξουν έναν ακόμη πιο σημαντικό ρόλο. Αυξάνονται μήνα με το μήνα και όσο βαίνει μειούμενος ο πληθωρισμός, και δίνουμε πάρα πολύ μεγάλη αξία στην πολιτική για την προστασία των καταναλωτών. Άρα, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι θα συνεχίσουμε με ακόμη μεγαλύτερη ένταση σε αυτή την κατεύθυνση.
Δ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Θα μου επιτρέψετε να σας πάω λίγο στο θέμα της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού. Αναφερθήκατε και εσείς στην εισαγωγική σας τοποθέτηση για τη στάση της «ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΥΣΗΣ». Θα ήθελα να επιμείνω στη στάση αυτή. Ακούσαμε τον Πρωθυπουργό, την Πέμπτη, να πετά ουσιαστικά το γάντι και προς το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, όσον αφορά στη στάση που θα κρατήσει στην Ολομέλεια της Βουλής. Και θέλω να σας ρωτήσω, αν συμπυκνώσουμε αυτά τα δύο δεδομένα που έχουμε στη διάθεσή μας, πώς εσείς αντιλαμβάνεστε το σκηνικό που θα δημιουργηθεί στην Ολομέλεια, όταν θα έρθει προς ψήφιση το συγκεκριμένο θέμα που σχετίζεται με την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Για να το κάνουμε σαφές και προς τους πολίτες. Βλέποντας αυτή την ανακοίνωση της «ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΥΣΗΣ» πραγματικά γεννιούνται πολλά ερωτήματα, εύλογα ερωτήματα. Ακριβώς ίδια διάταξη με το ακριβώς ίδιο περιεχόμενο είχε έρθει περίπου πριν από ενάμιση χρόνο στη Βουλή. Την ίδια, λοιπόν, διάταξη, μία άδικη εκκρεμότητα που λύνει αυτή η διάταξη, δηλαδή τους περιορισμούς για τη διευκόλυνση της ψήφου σε ανθρώπους οι οποίοι, όπως είπα και στην αρχική μου εισήγηση, αν πάρουν το αεροπλάνο ή οποιοδήποτε μέσο και έρθουν την ημέρα των εκλογών και ψηφίσουν, μπορούν. Μια διάταξη που ενώνει τους Έλληνες, ενώνει τον Ελληνισμό σε όλο τον κόσμο. Και η «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ» και το ΠΑΣΟΚ την είχαν ψηφίσει πριν από ενάμιση χρόνο. Και μάλιστα, πολλοί εκ των βουλευτών, είναι ο ίδιος ο αρχηγός, εν προκειμένω, για την «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ» είχαν τοποθετηθεί και είχαν ψηφίσει στη Βουλή. Και είδαμε μια ανακοίνωση που πραγματικά δεν υπάρχουν λόγια να τη σχολιάσει κανείς. Έψαχνε η «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ» να βρει δικαιολογίες, προσκόμματα. Δεν θέλω να πιστέψω ότι αυτό έχει να κάνει με τις επιδόσεις του κόμματος αυτού στις πρόσφατες βουλευτικές εκλογές στους κατοίκους του εξωτερικού. Γιατί αν έτσι αντιλαμβάνεται κανείς τον πατριωτισμό, όπως τον αντιλαμβάνονται στην «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ», τότε μιλάμε για μια άλλη συζήτηση. Όλοι αυτοί, λοιπόν, που προσέρχονται στον δημόσιο διάλογο ως ιεροκήρυκες του πατριωτισμού, πως ήταν το κόμμα που προστατεύει τα δικαιώματα των Ελλήνων σε όλο τον κόσμο, έρχεται μετά από ενάμιση χρόνο στην ακριβώς ίδια διάταξη και παίρνει μια άλλη θέση, βρίσκοντας αστείες δικαιολογίες που δεν βασίζονται πουθενά. Εμείς ελπίζουμε πραγματικά να την ξαναδούν την περίπτωση αυτή στην «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ». Ως προς το ΠΑΣΟΚ, ακόμα δεν έχουμε κάποια επίσημη ενημέρωση. Δεν θέλω να πιστέψω ότι ένα κόμμα, το οποίο θέλει να έρθει ξανά στο προσκήνιο ως μια υπεύθυνη δύναμη αντιπολίτευσης, το ακριβώς ίδιο νομοσχέδιο με την ακριβώς ίδια διατύπωση, ένα νομοσχέδιο το οποίο θα έπρεπε να μας ενώνει και στο Κοινοβούλιο και συνολικά στη χώρα και σε όλο τον κόσμο, να μην το ψηφίσει. Νομίζω ότι μια τέτοια αναδίπλωση, σας το ξαναλέω δεν έχουμε κάποια τέτοια πληροφόρηση για το ΠΑΣΟΚ, δεν θα έχει προηγούμενο μεταπολιτευτικά.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Δεδομένου ότι κατά την προηγούμενη τετραετία, ειδικά την περίοδο της πανδημίας, ο Πρωθυπουργός δεν είχε μιλήσει με κολακευτικά λόγια για την «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ», μήπως φταίτε και εσείς που ποντάρατε στη δική της στήριξη για το νομοσχέδιο της ψήφου των ομογενών;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εμείς δεν ποντάραμε σε κανένα κόμμα συγκεκριμένα. Σίγουρα όταν φέραμε την ακριβώς ίδια διάταξη πιστεύαμε ότι ήταν και ένα στοίχημα αξιοπιστίας ότι τουλάχιστον τα δύο κόμματα, τα οποία είχαν ψηφίσει την ακριβώς ίδια διάταξη, απλά δεν είχε περάσει, δεν είχε φτάσει τις 200 ψήφους, γιατί άθροιζαν 190 ψήφους στην προηγούμενη Βουλή, πιστεύαμε ότι τουλάχιστον τα δύο κόμματα αυτά, μέσα σε ένα τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, με την ακριβώς ίδια διατύπωση, θα ψηφίσουν. Εμείς δεν ποντάρουμε σε κάποιο συγκεκριμένο κόμμα. Εμείς θέλουμε να λυθεί μια άδικη εκκρεμότητα. Κάτι το οποίο, πέραν του γεγονότος ότι ήδη υπάρχει ως δικαίωμα στους ανθρώπους αυτούς, ενώνει -το ξαναλέω- τους Έλληνες σε όλο τον κόσμο.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Επειδή προηγουμένως μιλήσατε για τον πατριωτισμό της ευθύνης και την έκκληση που κάνετε ενόψει των συζητήσεων με την Τουρκία, στο παρά ένα των εκλογών ακούσαμε τον κ. Μητσοτάκη και το κόμμα σας να σηκώνει με αυτό τον τρόπο το ζήτημα της Θράκης, θέλω να ρωτήσω αν σήμερα κάνετε την αυτοκριτική σας για το πώς έπαιξε κεντρικά μετά τα όσα άκουσε ο Πρωθυπουργός από τον κ. Ερντογάν και αν αυτή η έκκληση αποτελεί και ένα μέρος αυτοκριτικής για τα χρόνια της αντιπολίτευσης της Ν.Δ. σε άλλα εθνικά θέματα, όπως ήταν το Μακεδονικό και η Συμφωνία των Πρεσπών, καθώς από τα έδρανα του κ. Βελόπουλου μέχρι και τους «Σπαρτιάτες» υπήρχαν άνθρωποι οι οποίοι ήταν στους δρόμους για τα συλλαλητήρια για το Μακεδονικό και ενδεχομένως να βρίσκονται και αύριο στα δικά σας ζητήματα.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να επαναλάβω καταρχάς, προς αποφυγή παρεξηγήσεων, ότι, όπως είπα και πριν, ο Έλληνας Πρωθυπουργός ούτε συζήτησε, ούτε θα μπορούσε να συζητήσει για ζητήματα που αφορούν Έλληνες πολίτες ή ζητήματα ελληνικής κυριαρχίας. Από εκεί και πέρα, όπως είπε και ο ίδιος, έθεσε συνολικά το ζήτημα αυτό. Να σας θυμίσω, γιατί είναι πρόσφατη η προεκλογική περίοδος, ότι το θέμα αυτό δεν το έφερε ούτε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ούτε η Ν.Δ. στην επικαιρότητα, το έφεραν στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, με αλλεπάλληλες ανακοινώσεις τους. Στην επικαιρότητα το θέμα αυτό ήρθε – δεν θέλω να το ανοίξω ξανά, αλλά επειδή με ρωτήσατε- από συγκεκριμένες τοποθετήσεις και αναρτήσεις στελεχών. Έγινε ό,τι έγινε, συζητήθηκε ό,τι συζητήθηκε και το κάθε κόμμα πήρε τις αποφάσεις του, καταρτίζοντας τα ψηφοδέλτια, αφήνοντας κάποιους στα ψηφοδέλτια και η ιστορία έδειξε και έγραψε. Εμείς δεν θέλουμε να ανοίξουμε ξανά αυτό το κεφάλαιο, αλλά επουδενί δεν ανοίξαμε αυτό το θέμα. Ένα δεύτερο θέμα που θέσατε, είναι το θέμα της Συμφωνίας των Πρεσπών. Σας παραπέμπω σε όσα είχε πει δημοσίως από το βήμα της Βουλής ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Η Ν.Δ. τότε είχε θέσει κάποια συγκεκριμένα θέματα δια του Προέδρου της τότε αρχηγού αξιωματικής αντιπολίτευσης, πήρε μια συγκεκριμένη θέση στο ελληνικό Κοινοβούλιο. Μας είπε ότι όσα ψηφιστούν και όσα συμφωνηθούν ισχύουν και δεσμεύουν το κράτος. Υπάρχει και γραπτή δήλωση -και μάλιστα υπάρχει και σχετικό tweet- του τότε αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης και μετέπειτα Έλληνα Πρωθυπουργού. Νομίζω ότι έχει και κάποια σχέση και διαχρονικά και στο συγκεκριμένο θέμα και μεταγενέστερα η στάση της Ν.Δ.. Η Ν.Δ. σε όλες τις μεγάλες στιγμές της ιστορίας ήταν στη σωστή της πλευρά. Ποτέ δεν προσπάθησε να εργαλειοποιήσει κανένα τέτοιο θέμα. Ποτέ δεν προσπάθησε να στρέψει Έλληνες πολίτες κατά άλλων. Ποτέ δεν συμμάχησε με δυνάμεις οι οποίες μιλούσαν με πατριωτικές κορώνες, ενώ στην πραγματικότητα πίστευαν το εντελώς αντίθετο.
Δ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Να σας πάω λίγο στο ζήτημα της οικονομίας και να κάνω μια γέφυρα. Σας θυμίζω, το γνωρίζετε, κάποιες ανακοινώσεις βασικές που έκανε ο Πρωθυπουργός στη διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεων της Κυβέρνησης. Αναφέρομαι στους συνταξιούχους. Είχε πει, για παράδειγμα, ότι οι συνταξιούχοι που θέλουν να εργάζονται δεν θα βλέπουν τη σύνταξή τους μειωμένη κατά 30%. Ήταν μια από τις βασικές εξαγγελίες. Ωστόσο, δέχεστε επιθέσεις από κόμματα, από την αντιπολίτευση ότι συμπιέζεται με τις πολιτικές σας όχι μόνο τη συγκεκριμένη κατηγορία, αλλά και γενικότερα τους συνταξιούχους και θα ήθελα μια απάντηση επ΄ αυτού.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό το οποίο αναφέρει ως ισχυρισμό η αντιπολίτευση δεν ευσταθεί. Κανένα θέμα περαιτέρω ή περισσότερης φορολόγησης των συνταξιούχων. Το μέτρο αποσκοπεί στο ακριβώς αντίθετο, στην ελάφρυνση των συνταξιούχων. Και μάλιστα, νομίζω ότι έχει το τεκμήριο της αξιοπιστίας και σε αυτό το θέμα, προσωπικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο Έλληνας Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση, ούσα η Κυβέρνηση που έχει μειώσει τους περισσότερους φόρους από οποιαδήποτε άλλη, πάνω από πενήντα φορολογικούς συντελεστές. Ούτε στην προηγούμενη, ούτε σε αυτή την τετραετία δεν υπάρχει κανένας φορολογικός συντελεστής που θα αυξηθεί. Το αντίθετο. Εφαρμόζοντας το οικονομικό μας πρόγραμμα, όσα είχαμε εξαγγείλει προεκλογικά, θα προσπαθήσουμε και θα υλοποιήσουμε, το συντομότερο δυνατόν -αυτό είναι μια δέσμευση της Κυβέρνησης- όλες τις μειώσεις φόρων που είχαμε πει προεκλογικά.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Πάνω σε αυτό. Επειδή ένα μεγάλο μέρος των συνταξιούχων που εργάζονται είναι άνθρωποι που αναγκάζονται να εργαστούν, επειδή είναι χαμηλοσυνταξιούχοι, με το επιπλέον εισόδημα γίνεται αυτό που λέγεται «διεύρυνση της φορολογικής βάσης». Δηλαδή, κάποιοι άνθρωποι θα φορολογηθούν με άλλους συντελεστές. Μήπως το κόστος γι΄ αυτούς τους ανθρώπους θα είναι μεγαλύτερο από το κέρδος που ευαγγελίζεστε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, γιατί πολύ απλά δεν πρόκειται να επιβαρυνθεί κανένα μέρος παραπάνω της σύνταξής τους, όπως συνέβαινε με το 70% επί των ημερών Κατρούγκαλου, το οποίο μειώθηκε από την προηγούμενη Κυβέρνηση από τον Υπουργό κ. Βρούτση στο 30%. Άρα, ουσιαστικά το ποσό που λαμβάνουν από τη σύνταξή τους δεν θα έχει αυτή την επιβάρυνση που είχε τα προηγούμενα χρόνια, που μειώθηκε κατά 30% και αυτό εμείς το θεωρούσαμε ότι είναι ακόμα υψηλό. Και από εκεί και πέρα όπως το έχει περιγράψει το αρμόδιο Υπουργείο, δεν θα υπάρχει περαιτέρω επιβάρυνση. Άρα, όχι. Η απάντηση είναι ότι ο ισχυρισμός της αξιωματικής αντιπολίτευσης δεν ευσταθεί και δεν θα υπάρχει περαιτέρω φορολόγηση των συνταξιούχων.
Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δύο ερωτήσεις. Η πρώτη ερώτηση αφορά στη ψήφο των αποδήμων. Ο Υπουργός Επικρατείας είπε ότι η Κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο για την επιστολική ψήφο, θέτοντας, ωστόσο, κάποια τεχνικής φύσεως ζητήματα. Υπάρχει τέτοια προοπτική; Αν ναι, πότε; Και τι σκοπεύει να κάνει η Κυβέρνηση; Να σας κάνω και τη δεύτερη ερώτηση. Διαβάζουμε σήμερα ότι η ΑΑΔΕ αρχίζει, όπως λένε τα ρεπορτάζ «σαφάρι», κυρίως, για ελεύθερους επαγγελματίες, που δηλώνουν εισοδήματα ως 10.000 ευρώ. Μπορείτε να μας μιλήσετε λίγο παραπάνω γι’ αυτό;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Για το δεύτερο σκέλος δεν έχω να κάνω κάποιο σχόλιο. Θα επιμείνω στην προσωπική δέσμευση του Πρωθυπουργού, του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών και συνολικά της Κυβέρνησης, ότι η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής για την οποία έγιναν σημαντικά βήματα, αλλά τώρα πρέπει να γίνουν άλματα – τη δεύτερη τετραετία – με ένα συγκεκριμένο σχέδιο, όπως το περιέγραψε ο αρμόδιος Υπουργός και πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, αποτελεί μια από τις κορυφαίες προτεραιότητες. Γιατί, ουσιαστικά, έτσι θα επιταχύνουμε και το σύνολο των μεταρρυθμίσεών μας, θα διευρύνουμε την οικονομική βάση και βέβαια θα εφαρμόσουμε – όπως έχουμε δεσμευθεί- στο ακέραιο και όλες τις περαιτέρω μειώσεις φόρων. Δεν αποτελεί προϋπόθεση το ένα, του άλλου, αλλά σίγουρα όλα μαζί θα τρέξουν. Δηλαδή και η προσπάθεια για την πάταξη της φοροδιαφυγής με συγκεκριμένες κινήσεις και βέβαια το σύνολο της οικονομικής πολιτικής, που ήδη το 50% όσων εξαγγείλαμε για την οικονομία βρίσκεται στο πρώτο νομοσχέδιο. Στην πραγματικότητα το πρώτο μετά την νομοθετική παρέμβαση για την ψήφο των αποδήμων.
Ως προς το σκέλος της ψήφου των αποδήμων, επέλεξε το Υπουργείο Εσωτερικών, επέλεξε η Κυβέρνηση να φέρει το ακριβώς ίδιο σχέδιο νόμου μ’ αυτό που είχε φέρει πριν από περίπου ενάμιση χρόνο. Σας έχω απαντήσει και σε προηγούμενες ερωτήσεις για το θέμα της επιστολικής ψήφου. Λόγω κάποιων τεχνικών θεμάτων, τα οποία αυτή τη στιγμή δεν έχουν διευθετηθεί, η Κυβέρνηση επέλεξε να μην το βάλει στη συζήτηση στο νομοσχέδιο, γιατί νομίζω ότι το σημαντικό, το αναγκαίο βήμα για να λυθεί αυτή η εκκρεμότητα είναι να αρθούν οι περιορισμοί. Να μπορούν, δηλαδή, όλοι οι συμπολίτες μας – οι Ελληνίδες και οι Έλληνες σ’ όλο τον κόσμο – εφόσον είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους να συμμετέχουν από τον τόπο διαμονής τους. Αυτό, νομίζω, είναι και το μεγάλο ζητούμενο και αυτό είναι και ένα στοίχημα συνολικά του πολιτικού συστήματος, που πρέπει να το κερδίσουμε.
Π. ΜΙΧΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ένα από τα πρώτα νομοσχέδια της Κυβέρνησης θα ήταν η προσαρμογή στο επιτελικό κράτος. Αυτό φαίνεται ότι πάει λίγο πιο πίσω. Μπορείτε να μας δώσετε ένα περίγραμμα των προσαρμογών στο επιτελικό κράτος και τον χρόνο της ψήφισής του;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω είναι καλύτερο να ενημερωθείτε από το αρμόδιο Υπουργείο και τα συναρμόδια Υπουργεία, που θα εισηγηθούν το νομοσχέδιο. Όπως δεσμεύτηκε ο Πρωθυπουργός είναι το ακριβώς επόμενο νομοσχέδιο, μετά την ψήφιση, δηλαδή, του νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών. Μόλις ψηφιστεί και γίνει νόμος του κράτους, το αμέσως επόμενο θα είναι για το επιτελικό κράτος. Είχε πει ο Πρωθυπουργός, το είπε και στο Υπουργικό Συμβούλιο ότι αυτά θα είναι τα δύο πρώτα νομοσχέδια. Και θα είναι τα δύο πρώτα νομοσχέδια.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Αναφορικά με την πανεπιστημιακή αστυνομία, ο Πρωθυπουργός επανέλαβε τα δικά σας λεγόμενα, τελικά, την περασμένη εβδομάδα, ότι δεν καταργείται η πανεπιστημιακή αστυνομία. Δεν έχουμε καταλάβει, ακριβώς, πως θα παραμείνει ως έχει το σχέδιο το οποίο περιγράφατε το προηγούμενο διάστημα. Θα θέλαμε μια εικόνα. Και θα ήθελα να σας ρωτήσω το εξής: τον ακούσαμε να αναφέρεται – δυο φορές – στην οπλισμένη αστυνομία και στο γεγονός ότι η πανεπιστημιακή έναντι της οπλισμένης έχει σημαντικούς περιορισμούς. Ετοιμάζει η Κυβέρνηση κάποιο σχέδιο τάξης το επόμενο διάστημα στα Πανεπιστήμια ή σε πανεπιστημιακούς χώρους και γι’ αυτό τραβάει πίσω την πανεπιστημιακή αστυνομία;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όπως είπε και ο Πρωθυπουργός, όπως σας είπα κι εγώ στην τελευταία ενημέρωση μια από τις κορυφαίες προτεραιότητες της Κυβέρνησης, που είναι ένα αίτημα του συνόλου των Ελλήνων πολιτών, είναι η διασφάλιση της ασφάλειας στα Πανεπιστήμια. Η εφαρμογή του νόμου. Τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο. Και αυτό δεν είναι, νομίζω, ένα αίτημα κάποιου πολιτικού χώρου. Είναι μια υποχρέωση απέναντι στους πολίτες και κυρίως απέναντι στους φοιτητές και στους καθηγητές. Είπαμε για την πανεπιστημιακή αστυνομία, το επαναλαμβάνω και σήμερα, το είπε ξεκάθαρα ο Πρωθυπουργός ότι δεν τίθεται θέμα κατάργησης. Απλώς, ότι επανεξετάζουμε, συνεχώς, τον καλύτερο ρόλο και καλύτερο τρόπο λειτουργίας της. Και προφανώς θα πρέπει να βρίσκεται σε συνεχή συνεργασία με το σύνολο της Ελληνικής Αστυνομίας.
Σας ευχαριστώ πολύ.