Connect with us

Ελλάδα

Μητσοτάκης: Είμαστε μία κυβέρνηση που επενδύει στα έργα και όχι στα λόγια – H Πάτρα του 2030, 80 έργα & παρεμβάσεις

Published

on

Τα περισσότερα από 80 έργα και παρεμβάσεις που υλοποιούνται, έχουν δρομολογηθεί ή σχεδιάζονται στο πλαίσιο του ολοκληρωμένου σχεδίου για την Πάτρα του 2030 παρουσιάστηκαν το πρωί, στην έδρα της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας στην πόλη, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης στην οποία παρέστησαν και μίλησαν ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μεγάλο κυβερνητικό κλιμάκιο και ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριος Φαρμάκης. Την εκδήλωση συντόνισε ο Υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος.

Το πλέγμα ενεργειών, που αφορούν την ανάπτυξη υποδομών, την παιδεία, την υγεία, την ποιότητα ζωής και άλλες πτυχές της οικονομικής και κοινωνικής ζωής της ευρύτερης περιοχής, παρουσίασαν και ανέλυσαν η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως, ο Υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης, η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Γιώργος Γεωργαντάς, ο Υπουργός Τουρισμού Βασιλης Κικίλιας, ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης, η Αναπληρώτρια Υπουργός Υγείας Μίνα Γκάγκα, ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών Στέλιος Πέτσας, οι Υφυπουργοί Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γιάννης Τσακίρης και Χρίστος Δήμας, ο Υφυπουργός Παιδείας Άγγελος Συρίγος, ο Υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης, ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νίκος Ταγαράς, ο Υφυπουργός Αθλητισμού Λευτέρης Αυγενάκης, ο Γενικός Γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων Μανώλης Γραφάκος, η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Αλεξάνδρα Σδούκου και ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Δημήτρης Πολίτης.

Παρόντες ήταν εκπρόσωποι φορέων της ευρύτερης περιοχής και βουλευτές από τη Δυτική Ελλάδα.

Ολόκληρη η τοποθέτηση του Πρωθυπουργού:

Κύριε Περιφερειάρχα, κυρίες και κύριοι Υπουργοί, Υφυπουργοί, Γενικοί Γραμματείς, φίλες και φίλοι,

Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω εκφράζοντας την ικανοποίησή μου για το γεγονός ότι σήμερα βρισκόμαστε εδώ, στην Πάτρα, για να παρουσιάσουμε πιστεύω ένα συνεκτικό, ολοκληρωμένο, μελετημένο, κοστολογημένο σχέδιο για το πώς αντιλαμβανόμαστε το μέλλον της Πάτρας, της Αχαΐας και συνολικά της Δυτικής Ελλάδος.

Θα ήθελα να ξεκινήσω λέγοντας ότι η σημερινή παρουσίαση και η παρουσία εδώ στην Πάτρα και δέκα Υπουργών, εφτά Υφυπουργών, τεσσάρων Γενικών Γραμματέων, δύο Διοικητών οργανισμών, πιστοποιεί το πώς αντιλαμβανόμαστε τη λειτουργία του επιτελικού κράτους ως προς την άσκηση πολιτικών, ειδικά πολιτικών που έχουν περιφερειακό χαρακτήρα.

Θέλω να συγχαρώ κατ’ αρχάς τον Άκη Σκέρτσο για τον πολύ σημαντικό συντονιστικό ρόλο τον οποίον ανέλαβε, έτσι ώστε να μπορούν όλα τα Υπουργεία, τα Υφυπουργεία, οι κρατικές δομές, να συνεργαστούν αρμονικά σε οριζόντιο επίπεδο. Και βέβαια σε κάθετο επίπεδο να έχουμε ένα υψηλό επίπεδο συνεργασίας με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ειδικά με την Περιφέρεια.

Γιατί έχει αυτό σημασία; Διότι ερχόμενοι εμείς σε εσάς πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι είμαστε αποδέκτες των δικών σας αγωνιών, των δικών σας προτεραιοτήτων. Γνωρίζετε καλύτερα από εμάς τις τοπικές ιδιαιτερότητες και θα ήταν μεγάλο σφάλμα αν ένα τέτοιο σχέδιο σχεδιαζόταν κεντρικά από μας χωρίς εκτενή διαβούλευση με την τοπική κοινωνία. Γι’ αυτό και είμαστε πάντα ανοιχτοί σε βελτιώσεις, παρατηρήσεις, επισημάνσεις, που θα κάνουν αυτό το σχέδιο ακόμα πιο συνεκτικό και κυρίως ακόμα πιο ουσιαστικό ως προς τα αποτελέσματα τα οποία παράγει.

Θέλω να έχουμε αυτήν την ενεργή συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, όχι μόνο δια του αρμόδιου Αναπληρωτή Υπουργού, αλλά και σε όλα τα επίπεδα. Την έχουμε αυτήν την συνεργασία, σε εξαιρετικό επίπεδο, με την Περιφέρεια, θα ήθελα να την έχουμε και με το Δήμο Πατρέων. Θέλω να τονίσω ότι ουδέποτε η κυβέρνηση και εγώ προσωπικά είδαμε την Αυτοδιοίκηση μέσα από κομματικές παρωπίδες και εύχομαι να ισχύει και το αντίστροφο.

Σταματώ την εισαγωγή μου σε αυτό το σημείο και παίρνω αφορμή από κάτι το οποίο είπε ο Περιφερειάρχης στη δική του τοποθέτηση, για το πώς μοιραζόμαστε την ίδια αγωνία για την περιφερειακή ανάπτυξη, η οποία πρέπει σε κάθε περίπτωση αν είναι δίκαιη.

Είχε δίκιο ο Άκης όταν είπε ότι ουσιαστικά η ανάπτυξη της χώρας και η προσοχή μας στρεφόταν πρωτίστως στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη και η τρίτη μεγαλύτερη πόλη της χώρας -μία πρωτεύουσα η οποία όπως μας είπαν, μας θύμισαν, έρχεται από πολύ μακριά, μία πόλη με παραγωγική ιστορία, μια δυναμική αστική τάξη- ουσιαστικά είχε παραπέσει σε ουραγό αναπτυξιακό τις τελευταίες δεκαετίες. Αυτό ερχόμαστε να διορθώσουμε με το ολοκληρωμένο σχέδιο το οποίο παρουσιάζουμε σήμερα.

Δεν θέλω να επαναλάβω εκτενώς όλα όσα είπαν οι Υπουργοί, να σταθώ μόνο στην πολύ μεγάλη σημασία την οποία προφανώς αποδίδουμε στο να κλείσουμε εκκρεμότητες που μας έρχονται από το παρελθόν σε σχέση με τις βασικές υποδομές.

Δρόμοι: Πάτρα – Πύργος. Δεν νομίζω ότι υπάρχει έργο το οποίο να αναδεικνύει σε μεγαλύτερο βαθμό τις παθογένειες του παρελθόντος αλλά και τη σύγκριση μεταξύ της προηγούμενης και της νυν κυβέρνησης ως προς τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την παραγωγή δημόσιας πολιτικής.

Θέλω να επαναλάβω ότι το έργο αυτό ήταν καταδικασμένο να μην γίνει όταν ήρθαμε στα πράγματα, το 2019. Χρειάστηκε τεράστια προσπάθεια του Υπουργείου Υποδομών έτσι ώστε να μπορέσουμε να το απεμπλέξουμε, να εξασφαλίσουμε ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Και σήμερα είμαστε πια απολύτως βέβαιοι, καθώς το έργο τρέχει και τρέχει με γρήγορους ρυθμούς, ότι στις αρχές του ’25, το αργότερο εκτιμώ, ότι θα παραδοθεί στους κατοίκους της περιοχής.

Και νομίζω ότι είναι μια πολύ σημαντική παρέμβαση, όχι απλά αναπτυξιακού χαρακτήρα, αν αναλογιστούμε και τον «φόρο αίματος» που έχει καταβληθεί, κυρίως από νέα παιδιά, σε αυτό τον δρόμο.

Και βέβαια εκκρεμότητες που έρχονται από το παρελθόν -που άλλες ευρωπαϊκές χώρες τις έχουν επιλύσει εδώ και δεκαετίες, ενδεχομένως εδώ και αιώνες- αφορούν τις σιδηροδρομικές μας υποδομές.

Είναι αδιανόητο να συζητάμε για την Πάτρα ως δυτική πύλη εισόδου και εξόδου της χώρας χωρίς ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο, το οποίο θα αρχίζει ή θα τελειώνει -αναλόγως πώς το βλέπετε- στο λιμάνι της Πάτρας.

Για αυτό και πια οι παρεμβάσεις οι οποίες ανακοινώθηκαν χθες ώστε να φτάσει το τρένο στην αρχή μέχρι το Ρίο και στη συνέχεια μέχρι το λιμάνι, με σημαντική υπογειοποίηση 5,2 χιλιόμετρα εντός του αστικού ιστού της Πάτρας, έχει τόσο ξεχωριστή σημασία.

Όπως σημασία βέβαια έχουν και τα σχέδια τα οποία ανέπτυξε ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας αλλά και ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με το πώς αντιλαμβανόμαστε τη σύγχρονη αξιοποίηση των λιμανιών μας, το νέο λιμάνι, το παλιό λιμάνι.

Και βέβαια να σκεφτούμε λίγο και την όλη διαχείριση της παράκτιας ζώνης, ενδεχομένως Άκη μέσα από μια πιο ενοποιημένη λογική που θα μας δώσει άλλη δυνατότητα να δούμε ολιστικά το άνοιγμα της πόλης προς τη θάλασσα. Κάτι που αποτελεί μεγάλη πρόκληση, όχι μόνο για την Πάτρα. Αποτελούσε πρόκληση για την Αθήνα και για τη Θεσσαλονίκη, πόλεις πολύ ταυτισμένες με το θαλάσσιο μέτωπό τους. Είναι αυτές οι παρεμβάσεις που νομίζω ότι έχουν τη δική τους ξεχωριστή και πολύ μεγάλη σημασία.

Έργα διαχείρισης νερού. Επισκεφτήκαμε χθες το φράγμα γνωστό ως Πείρου – Παραπείρου. Η επίλυση της άρδευσης της Αχαΐας αποτελούσε και αυτή μια εκκρεμότητα η οποία έρχεται από το παρελθόν. Έχει δίκιο ο Υφυπουργός όταν λέει ότι και σε αυτό το έργο κινδυνεύσαμε να μας ζητήσουν πίσω παραπάνω από 100 εκατομμύρια. Όχι μόνο γλιτώσαμε αυτή την ανάκτηση αλλά ταυτόχρονα έχουμε πια ένα έργο το οποίο έχει δυνατότητα να υδρεύσει ακόμα περισσότερες κοινότητες με διυλισμένο νερό, όχι μόνο το νερό το οποίο στέλνει αυτή τη στιγμή στην Πάτρα στα διυλιστήρια της πόλης -μία σημαντική παρέμβαση, και βέβαια πολύ σημαντική και η παρέμβαση που αφορά τα δίκτυα άρδευσης.

Μεγάλη πρόκληση για την επόμενη μέρα της διακυβέρνησής μας, εφόσον ο ελληνικός λαός μας εμπιστευθεί και πάλι αυτή την ευθύνη, είναι η οριζόντια διαχείριση του νερού. Δυστυχώς οι αρμοδιότητες που αφορούν το νερό είναι κατακερματισμένες σήμερα, είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα το οποίο θα αντιμετωπίσουμε μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα ως προς την κλιματική αλλαγή, ειδικά τα θέματα που αφορούν με την άρδευση, το 85% του νερού μας στην άρδευση κατευθύνεται.

Αλλά ζητήματα που έχουν να κάνουν με τις υποδομές, με δίκτυα, με σωστή μέτρηση, με την ορθολογική αξιοποίηση νερού, θα ανέβουν οπωσδήποτε στην προτεραιότητά μας. Δεν νοείται παραγωγικός πρωτογενής τομέας χωρίς νερό και χωρίς ορθολογική διαχείριση του νερού. Και τα δύο πρέπει να πηγαίνουν μαζί.

Για τα ζητήματα τα αναπτυξιακά η πόλη, χαίρομαι κύριε Περιφερειάρχη, δείχνει την αλλαγή, δείχνει αντοχές. Έχει αναπτυξιακό στόχο. Το πιστοποιούν οι αριθμοί των επιχειρήσεων που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια, οι νέες επενδύσεις που γίνονται, πολλές από αυτές είναι παραγωγικές επενδύσεις, διότι υπάρχει βιομηχανικό αποτύπωμα και παράδοση στην Πάτρα.

Αλλά πολλές βέβαια και οι επενδύσεις στο χώρο της καινοτομίας. Και εκεί νομίζω ότι πραγματικά υπάρχουν πάρα πολλές μεγάλες ευκαιρίες, στο χώρο της νέας οικονομίας. Η διασύνδεση με το πανεπιστήμιο και με τα ερευνητικά κέντρα, τα οποία πρέπει να αναδιοργανωθούν γύρω από το πανεπιστήμιο, προσφέρει τεράστιες ευκαιρίες.

Και το πανεπιστήμιο της Πάτρας δεν μπορεί απλά να είναι ένας «αιμοδότης» της τοπικής κοινωνίας. Αυτό θα εξακολουθεί να είναι, η Πάτρα είναι πανεπιστημιούπολη, αλλά είναι ένας πόλος καινοτομίας, εξωστρέφειας. Ένα πανεπιστήμιο το οποίο είχε το θάρρος το ίδιο να προχωρήσει σε έναν εσωτερικό εξορθολογισμό. Αλλά βέβαια ένα πανεπιστήμιο το οποίο μπορεί να ανοιχτεί και στον υπόλοιπο κόσμο και να προσφέρει πολύ σημαντικές ευκαιρίες όχι μόνο στους φοιτητές που θα το επιλέξουν αλλά και σε ξένους φοιτητές, επισκέπτες, ερευνητές που μπορούν να έρθουν στην Πάτρα για να έχουν πρόσβαση στην κοινωνία της γνώσης.

Για τα ζητήματα τα υπόλοιπα των υπηρεσιών, έχει μείνει πίσω η Πάτρα ως τουριστικός προορισμός. Μπορούμε να κάνουμε περισσότερα για την πόλη της Πάτρας, γιατί προφανώς η ευρύτερη Περιφέρεια έχει πάρα πολλές δυνατότητες.

Έχουμε κάνει μία μεγάλη δουλειά, να επιχειρήσουμε να κάνουμε τον τουρισμό μας 12μηνο και έχετε και ορεινούς όγκος ακόμα οι οποίοι μπορούν να αναπτυχθούν, κάποιοι οι οποίοι είναι τελείως παρθένοι. Σημαντική η παρέμβαση που γίνεται στα Καλάβρυτα, με την αναβάθμιση του χιονοδρομικού, θα αυξήσει πολύ τη δυναμικότητά του και θα δώσει πολύ μεγαλύτερη ζωή σε όλο τον ορεινό όγκο του Χελμού.

Πολύ σημαντικές οι παρεμβάσεις οι οποίες γίνονται στον τομέα του πολιτισμού. Μια πόλη με μεγάλη πολιτιστική ταυτότητα, η οποία πρέπει να αναδειχθεί σε όλα τα επίπεδα.

Κατά συνέπεια, αυτό το οποίο βλέπετε σήμερα, όπως σας είπα, είναι ένα συνεκτικό σχέδιο το οποίο μεταβολίζει -θα έλεγα- τον θυμό και την αγωνία σε δημιουργική προοπτική. Και πάντα έλεγα ότι η δική μας η δουλειά είναι να μπορούμε να ξεκλειδώνουμε τις μεγάλες δημιουργικές δυνάμεις οι οποίες υπάρχουν στην ελληνική κοινωνία και προφανώς υπάρχουν πάρα πολλές εδώ στη Δυτική Ελλάδα, στην Αχαΐα και την Πάτρα. Και θεωρώ ότι σε, συνέχεια αυτής της πολύ καλής συνεργασίας που έχουμε, τώρα το σχέδιο είναι να υλοποιήσουμε όλα αυτά για τα οποία έχουμε δεσμευτεί.

Θέλω να γνωρίζετε ότι σε επίπεδο της κυβέρνησης -το γνωρίζουν, ξέρω καλά, και οι Υπουργοί- υπάρχει ένας πολύ σφιχτός μηχανισμός παρακολούθησης της προόδου όλων των έργων και των πρωτοβουλιών τα οποία έχουμε εξαγγείλει. Δεν είναι ένα πυροτέχνημα της μιας στιγμής. Νομίζω ότι αυτό το έχετε αντιληφθεί καλά. Είμαστε μία κυβέρνηση που επενδύει στα έργα και όχι στα λόγια.

Μπορεί ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης τυπικά να είναι βουλευτής Αχαΐας και εγώ να μην είμαι αλλά νομίζω ότι έχουμε αποδείξει έμπρακτα το ενδιαφέρον μας για την Αχαΐα, το οποίο, όπως σας είπα, θα έχει βάθος και διαχρονικότητα.

Οπότε να ευχαριστήσω και πάλι όλο το κυβερνητικό κλιμάκιο που βρίσκεται εδώ, προσωπικά τον Περιφερειάρχη για την εξαιρετική συνεργασία που έχουμε. Και νομίζω ότι σήμερα έχουμε κάθε λόγο, παρά τις δυσκολίες τις μεγάλες, δεν τις κρύψαμε ποτέ και κάνουμε ότι μπορούμε για να τις αντιμετωπίσουμε σε πολλά διαφορετικά επίπεδα, αλλά νομίζω ότι έχουμε κάθε λόγο σήμερα να βλέπουμε το μέλλον της Δυτικής Ελλάδος και ειδικά της πρωτεύουσάς της, της Πάτρας, με πολύ περισσότερη αισιοδοξία.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Copyright © 2021 Rewindmag.gr